Uw data worden gebruikt. En nu?

IMG_5050

De commotie rond het plan van ING Bank om uw betaaldata aan adverteerders te koppelen maakte mij toch een beetje blij. Voor het eerst klonken protesten van politici die uw betaalgedrag niet als handelswaar zien. De lamlendigheid waarmee we allemaal accepteren dat er geen privacy meer bestaat is opmerkelijk. De commotie had overigens effect: vandaag kondigde ING aan dat de proef voorlopig niet doorgaat.

Dat plan gaat overigens wel gewoon door en over vijf jaar combineert de supermarkt niet alleen uw aankoopgegevens met uw financiële gedrag, maar ook met de gezondheidsgegevens uit het elektronische patiëntendossier dat er toch blijkt te komen. Dat is namelijk beter voor u. Want als de supermarkt weet dat u een zwakke gezondheid heeft kunnen ze u beter fruit met vitamientjes aanbieden, snapt u? U wordt er dus alleen maar beter van!

Zal het zo gaan? Of zal het zo’n vaart niet lopen?

Eerlijk is eerlijk: de werkelijkheid zorgt voor relativering. Bankenland zelf lijkt niet zoveel met de data te doen. De boerenleenbank verzamelt al meer dan veertig jaar data van mij en ze behandelen mij nog steeds als een volslagen onbekende. Hebt u ooit een rake aanbieding ontvangen van de Rabobank? Ik niet. Sterker nog: ik wordt voor nieuwe producten ondervraagd als een verdachte. Voor ABN AMRO geldt min of meer hetzelfde, maar die verzamelen pas twintig jaar. Ze zouden toch beter kunnen weten.

De advertenties van andere dataverzamelaars zijn net zo succesvol. Wekenlang wordt je achtervolgt door advertenties voor kinderschaatsen die je op dag 1 al op Marktplaats hebt gekocht. Kijk één keer naar een tas op het internet en het ding plopt wekenlang op in het scherm. Het valt extra op omdat je meteen besloten had dat het niks voor je was.

Op minder sympathieke advertenties klik ik daarom extra vaak en dat is best grappig:

Gedachte van de adverteerder: Ah, een geïnteresseerde prospect, die moeten we vaker gericht benaderen.

Mijn gedachte: Klikklik, weer een factuur van twee-euro-zoveel voor dat bedrijf omdat ze cpc (cost-per-click) betalen. Misschien leren ze zo dat het niet de juiste aanpak is om mij te stalken.

Van alle aanbieders schat Facebook mijn interesses het beste in. Rondborstige dames in uitdagende poses vullen steevast de rechterhelft van het beeldscherm. Tot nu toe overigens met weinig succes: geen haar op mijn hoofd die er aan denkt met hen te gaan daten.

Is het toeval dat al die adverteerders mis schieten? Ik denk het niet.

Sterker nog: ik durf de stelling aan dat vrijwel alle advertenties op basis van zoekgedrag te laat zijn. En daarmee overbodig: het oriëntatieproces is immers al voorbij en de klant al tevreden.

Kortom: ondanks alle verzamelde data is het nog niet zo eenvoudig om op het juiste moment met het juiste aanbod te adverteren, laat staan iemands koopintentie te voorspellen. En eigenlijk is dat ook logisch: ik weet zelf niet eens wat ik wil.

Daarom zeg ik ook hartgrondig nee als mij om toestemming gevraagd wordt voor een “persoonlijke aanbieding die rekening houdt met mijn interesses”. Verras mij maar eens met dingen waarin ik mij nog niet heb verdiept.

Advertenties

2 reacties

Opgeslagen onder Bedrijven, Marketing, Uncategorized

2 Reacties op “Uw data worden gebruikt. En nu?

  1. Jan George Bakker

    Weer een rake blog over een actueel onderwerp ! Je hebt een goede
    pen .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s