Tuut!-tuut!… u hoort nog van ons

bob

Af en toe bestel ik wel eens kantoorartikelen. Bij Vikingdirect. Altijd goede spullen, de volgende dag in huis. Ervaring met de snelheid van Overtoom heb ik niet. Maar die snelheid is in de afgelopen decennia wel synoniem geworden met de merknaam Overtoom. Een ijzersterke merknaam in Nederland die nu wordt ingeruild voor Manutan.

Het bedrag dat er in al die jaren is uitgegeven (sinds 1979 op televisie!) om het merk Overtoom in Nederland op te bouwen is in één keer afgeschreven. Maar merken willen soms grenzen overschrijden. Een internationaal éénduidige uitstraling en merkbeleving levert voor klanten herkenning op: de hamburger, frisdrank of sportschoen kan je overal ter wereld herkenbaar en dus vertrouwd kopen. Of dit ook voor kantoorspullen opgaat is maar gedeeltelijk waar: weinig inkopers kopen vandaag in Nederland hun kantoorspullen en zoeken morgen in Polen naar een groothandel met dezelfde merknaam. Eigenlijk is het niet zo relevant of het een verstandig besluit is om een sterke merknaam in Nederland in te ruilen voor een Aziatisch klinkende kreet: de eigenaar wil het gewoon. In plaats van de vroegere zakelijke pay-off “zo geregeld” wordt het nu “All you need. With love.” Dat doet, zeker met zo’n vetgedrukt accent, eerder denken aan een Aziatische massage dan aan een magazijnstelling.

Veel bedenkelijker is de uitvoering van de campagne voor de naamswijziging. Geen enkel inhoudelijk argument. Een bekende acteur en cabaretier is ingezet in een multimediacircus om de verandering te laten landen: Bob, de change-manager. Een gladde rakker die met een kapsones-toontje de -als erg dom getypeerde- medewerkers verteld dat de bedrijfsnaam is aangepast. Vast humorvol bedoeld maar helemaal niet leuk. Wetenschappelijk onderzoek naar het humorgevoel van zakelijke inkopers heb ik niet, maar ik zie ze nog niet gierend van de lach van hun kantoorstoel rollen.

Communicatieresidu van de commercial: wat een domme naamswijziging en wat een raar clubje is dat Manutan waar ze collega’s vastnieten aan de lopende band.

Bij mij roept de campagne vooral associaties op met de -wel overtuigende- boodschap van Klaverblad verzekeringen: gladde rakkers die met een kleurig logo de bedrijfsnaam willen veranderen mogen meteen weer met de lift naar de uitgang…u hoort nog van ons.

Had Overtoom dat maar gedaan met de bedenkers van deze campagne.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Bedrijven, Marketing, Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s