Door het oog van de naald

Door het oog van de naald

Als u iets heeft met volkshuisvesting dan móet u dit boek lezen. Echt. Maar ook als u van doen heeft met andere takken in de semi-publieke sector is het een waardevol boek. Omdat het boek een ongekend perspectiefrijke inkijk biedt in een sector waarop de afgelopen jaren veel kritiek is. En die inkijk biedt ontzettend veel leerstof voor mensen die dagelijks bezig zijn met het beleid en het bestuur van woningcorporaties. Maar het is ook een leerzaam boek voor andere organisaties die een maatschappelijke taak uitoefenen op iets wat sinds enige jaren een markt heet en die te maken hebben met een terugtrekkende overheid en een groot scala aan belanghebbenden.

Het boek bestaat voor het grootste deel uit geautoriseerde interviews met goed ingevoerde experts: directeur-bestuurders, leidinggevenden, adviseurs, een hoogleraar, een toezichthouder, de wijkbeheerder en gelukkig: een klant. Het boek toont de veelheid aan problemen waarmee een corporatie dagelijks te maken heeft en waarvoor zij oplossingen moet zoeken. De diversiteit van de geïnterviewden en het feit dat zij overal in het land werkzaam zijn maakt van het boek een prima thermometer waarop de temperatuur in de sector is af te lezen.

En die temperatuur voelt niet comfortabel. Bezuinigingen, schandalen en herbezinning krijgen veel aandacht. De schrijvers hebben niet alleen briljante ideeen maar ook tenenkrommende verhalen opgetekend. En juist die verhalen zijn leerzaam.

“Terug naar de kern” is een veel gehoorde boodschap, maar de weg naar de kern toe blijkt in de meeste gevallen nog erg onduidelijk. Vanuit klantperspectief moet het mij van het hart dat uit het boek het beeld opdoemt van vooral met zichzelf worstelende organisaties die veel energie stoppen in de onzekerheden over het eigen bestaansrecht en te weinig innoverende ideeën laten bloeien voor toekomstige dienstverlening aan klanten. Organisaties die veelal geleid worden door een onevenwichtig management team, waar denken en doen streng gescheiden zijn en waar de uitvoering onbedoeld en ongewild vaak vastloopt in systemen, procedures en bevoegdheden.

In die zin is het te hopen dat het boek werkt als een katalysator en een spiegel. Het boek biedt ruime inspiratie en inzicht hoe het niet moet, maar daarmee is er nog geen zicht op een snelle temperatuurstijging. De auteurs maken duidelijk dat er veel werk aan de winkel is.

Over een sector waarop veel kritiek is mag ook wel eens iets moois gezegd worden en dat levert het boek ook; er zijn mensen aan het woord die stuk voor stuk buitengewoon intrinsiek gemotiveerd zijn om een betere dienstverlening te bieden aan hun specifieke doelgroep. Dat is fijn om vast te stellen en daar kunnen veel sectoren nog een voorbeeld aan nemen.

PS het boek is te koop via mijnmanagementboek.nl

1 reactie

Opgeslagen onder Boeken, Organisatie-ontwerp

Een Reactie op “Door het oog van de naald

  1. Beste Rene, dank voor je kritische reflectie op boek en sector! Ik hoop dat het verder stof tot discussie gaat geven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s