Online doormodderen

social

U bent als ondernemer al een tijdje in de weer op  social media vanuit de overtuiging dat u er “iets mee moet”. U heeft namelijk het gevoel dat anderen daar erg veel succes mee hebben en dat u de boot mist. U heeft er zelf net te weinig verstand van, dus u raadpleegt een “online professional”. U heeft dan dikke kans dat het volgende patroon zich ontwikkeld.

Uw website moet op de schop. Niemand bezoekt uw website want er is niks op te doen. Allemaal statische informatie, dat is natuurlijk hopeloos ouderwets. Het moet interactief, en mensen moeten alles kunnen delen met grote makkelijke buttons. Logisch dat u geen succes heeft. U snapt het en laat meteen een nieuwe website bouwen. Het levert nog geen klanten op.

Dat komt omdat u nog niets aan SEO gedaan heeft. U moet investeren in zoekmachines en in meetmethodes. Want dan komt u bovenaan in het rijtje en wordt u wel gevonden. Zo gezegd, zo gedaan. En inderdaad meet u veel meer clicks dus succes is in aantocht. Maar meer klanten zijn er nog niet.

Dat komt door de content. Die wordt niet vaak genoeg ververst. En “content is king” weet u nog? Ook voor de relevantie in SEO. U moet een content-manager hebben. Expertise ventileren. En zolang het nog niet zo groot is kan gelijk de rol van community-manager worden ingevuld want dat ontbrak er ook nog aan. Na deze stap bent u blij met meer clicks. En een community. Alleen de klanten nemen nog niet in aantal toe.

Die houden zich namelijk allemaal bezig met Facebook. Dus er moet een Facebook pagina komen. En likes. Want zonder likes geen fanpage. Dus eerst maar wat acties op Facebook, liefst met commercials en tablets weggeven. En het lukt: de likes stromen binnen. Het gaat nog net niet zo hard als het aantal volgers op Twitter. Want uw online professional kent een handig bedrijfje wat snel zorgt voor heel veel volgers voor een gering bedrag. Daar bestaan heel handige robots voor. Blij met extra clicks en zo veel virtuele fans denk u dat u er bent. Bovendien wijst uw professional u op de waarde van de extra brand-activation. En hij kan het weten met 21.000 volgers. Twijfel knaagt. Het zou toch niet zo kunnen zijn dat uw automatisch geposte berichtjes door die automatisch postende volgers niet gelezen worden? En waar blijft de omzet?

Logisch dat dat er nog niet is. U heeft immers nog niets met affiliate-marketing gedaan. Klanten komen namelijk niet vanzelf, maar via relevante affiliates. Doen dus. Dat kost wel wat geld, maar dan heb je ook wat. In elk geval meer clicks. En alles transparant en meetbaar in uw online dashboard, dus nooit een miskoop.

Dat er nog geen extra klanten zijn is trouwens logisch. U dacht dat die nog achter een computer zaten? Neeee, die doen tegenwoordig alles per phone. Alles gaat toch mobile? Dus hoe zit het met uw apps? Wat? Nog geen apps? Tsja, dan wil je ook geen zaken doen. U moet echt een paar handige apps laten maken.

Trouwens, uw Youtube-kanaal loopt ook achter, u heeft al een tijdje geen nieuwe viral,  en iemand moet nodig Instagram meer leven inblazen, want dat schijnt toch interessanter dan Pinterest. En Google+ is eigenlijk nog belangrijker dan alles hierboven; u dacht misschien dat het bijna dood was, maar dat is niet waar. Nu investeren is investeren in de toekomst.

Als u het geschetste beeld herkent wordt het tijd om maatregelen te nemen. Door bijvoorbeeld een “old school” marketeer te vragen waarom de klanten wegblijven. En blijft u ondertussen vooral online doormodderen, want dat is best belangrijk. Maar laat u niet gek maken. En probeer ook eens een offline-vakantie. Fijne zomer!

Advertenties

2 reacties

Opgeslagen onder Marketing, Uncategorized

2 Reacties op “Online doormodderen

  1. Haha, fijne nuance in de online gekte. Je moet je inderdaad niet gek laten maken. Wat denk ik heel belangrijk is om voor ogen te houden is dat je deze online-marketing kanalen niet afwerkt volgens het “check-list” principe, maar dat je uitgaat van je visie en strategie en dan kijkt welke online en offline middelen je daarvoor op welke manier het beste kan inzetten. En ja, dan zijn ze best belangrijk.

    Prettige vakantie :).

    • Arjan,
      Dank je wel. Dat is precies mijn punt: in de gedrevenheid om alle hypes achterna te rennen verliest men niet alleen het overzicht, maar ook de aandacht voor de zaken waar het echt om draait.
      Fijne vakantie. René

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s