Marketingprietpraat

Doekje!

Marketing is een geweldig vak. Hét vak waar het om draait in een bedrijf. Bepaling van missie, strategie en technologie. Welke behoefte vervul ik en welk probleem los ik op? Voor wie maak ik wat op welke manier? Hoe vind ik mijn klanten en hoe houd ik ze vast? Hoe distribueer ik en welke prijsstrategie moet ik hanteren? Hoe benut ik diverse distributiekanalen optimaal naast elkaar? Hoe is de lifecycle opgebouwd en wanneer is het juiste moment om te innoveren? Kan ik er dan nog iets aan verdienen om mijn bedrijf te continueren? Kortom: een geweldig veelzijdig en waanzinnig boeiend vak!

Het steekt mij dan ook dat marketing door de “buitenwereld” veelal gepercipieerd wordt als het communicatiesausje dat dient om  naïeve consumenten inferieure producten te laten afnemen.

Dat komt niet in de laatste plaats doordat marketing vaak verward wordt met één van de uitvoeringsonderdelen, de communicatie. Ook wel vaak marcom genoemd. Het wordt meestal uitgesproken met een rollende rrrr. Het gaat per slot van rekening om de boodschap.

Een voorbeeldje. Afgelopen week vertelde een onderneemster op de radio: “Ja, de HEMA verkoopt ook wel handdoeken, maar wij verkopen een beléving…!”

Nu ben ik erg nuchter en ook niet objectief (want fan van HEMA-handdoeken), maar in mijn beleving moet een handdoek mij op de meest zachte wijze superdroog maken. Dat is alles. Als de kleur dan ook nog bij de badkamer of de sauna-outfit past is het helemaal klaar. Toch?

“…want wij gaan het merk laden met lifestyle”, ging het verder.

Geen woord over een dubbele droogsnelheid, verhoogde zachtheids-coëfficiënten of waterloze katoenproductie. Niks over een nieuw idee dat slijtage in de wasdroger voortaan voorkomt. Dat zijn dingen waar ik wél op zit te wachten als het om handdoeken gaat. Ik hoorde niets, echt niets dat mijn verlangen naar deze handdoeken kon opwekken.

Wat ik wel mee kreeg  -en ik vermoed veel luisteraars- was het communicatie-residu: Aha, hier moet ik dubbel zoveel betalen voor een lifestyle beleving.

En dat is precies waaraan het vak kapot gaat. En waardoor marcom zoveel geloofwaardigheid heeft moeten inleveren. En waardoor marketing nog zelden aan de bestuurstafel zit.

Beste marketeers én ondernemers: stop met die communicatie-sausjes, stuur de marcom-afdeling op herbronningsverlof en ga bouwen aan echte toegevoegde waarde voor de (potentiële) klant. Er is nog veel (terug) te winnen!

Advertenties

3 reacties

Opgeslagen onder Marketing

3 Reacties op “Marketingprietpraat

  1. Supermarktketen Jumbo heeft in Breda de Foodmarkt geopend. Dit is een supermarkt die is opgezet aan de hand van een nieuw concept waarbij de focus op beleving ligt. Naast de verkoop van het supermarktassortiment, moeten koks en vakspecialisten ter plekke nationale en internationale gerechten gaan bereiden. Klanten moeten deze gerechten mee naar huis kunnen nemen of kunnen opeten in het Foodmarkt Café.

    De supermarkt Jumbo heeft in Breda een nieuw supermarktconcept geopend; de Foodmarkt. Deze supermarkt is volgens de keten gemiddeld zes keer groter dan gemiddelde supermarkten en boodschappen doen moet hier een belevenis worden. Klanten moeten keus hebben uit een uitgebreid assortiment, maar ook gaan koks en vakspecialisten in de supermarkt gerechten klaar maken. Klanten kunnen die in het Foodmarkt Café opeten of mee nemen naar huis.

    Met het nieuwe concept wil de supermarkt klanten laten zien hoe lekker en goedkoop gezond eten kan zijn. Ook streeft de supermarkt ernaar om het allergrootste assortiment tegen de beste service te gaan bieden. Colette Cloosterman-van Eerd, directeur marketing en formule bij Jumbo, vertelt dat klanten tijdens het boodschappen doen inspiratie moeten kunnen opdoen van koks en vakspecialisten die ter plaatse gerechten klaarmaken en laten proeven.
    Hoe zie jij als marketeer deze ontwikkeling? aan welke stuurknoppen van de marketing wordt hier gedraaid? (zonder het inderdaad platgewalste beléving te laten valllen).

  2. Paul,
    Dank voor de reactie. Laat helder zijn: ik heb er niets op tegen dat geappelleerd wordt aan de emotie door het toevoegen van ervaringen. Integendeel! Maar ik betreur het vele gebruik van lege formuleringen om een premium product te suggereren (met een dito prijs) als het dat niet is.

    De beleving zoals je die hierboven beschrijft juich ik toe. Het is een dure manier van sampling, maar wel dé manier om klanten kennis te laten maken met producten die zij anders uit gewoonte voorbij lopen. Prima!

    Beleving is in het door jou gegeven voorbeeld geen slogan maar de bewijsvoering van het assortiment en de gedachte om meer te bieden dan een concurrent. Ook de grootte van de supermarkt levert een andere beleving; als je wel eens een grote Tesco of Delhaize bezocht hebt ervaar je dat.

    Kortom, in jouw voorbeeld wordt letterlijk meer gedaan dan een communicatie-sausje: het sausje wordt daadwerkelijk gemaakt en geproefd. Ik wens Jumbo alle succes met dit concept.

    Groet, René

  3. Ok, dat is mooi, dan denken we daar hetzelfde over.
    Maar wat zijn dan de stuurknoppen waarmee we de interactie en oprechte betrokkenheid (‘engagement’) in een winkel of op een website kunnen verbeteren? Welke tips als marketeer kun je ons hier geven? Moet je dan iedere scheet zo nodig ‘vieren’ als legitimatie naar de doelgroep om aandacht te vragen? of om te ‘vieren’ dat je bv 100 followers hebt op de facebook-page? Wanneer is het nu écht relevante content waar een doelgroep op zit te wachten en wanneer is het een laffe scheet?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s