De kunst van het merk

anton heyboer

Daags voor het bezoek aan de galerie liet ik aan mijn dochter via internet zien welke aanschaf ik in overweging nam.

Het oordeel over het werk van de schilder was heel helder: “Nah, pap, dát kun jij zelf ook maken.”

“Nou”, antwoordde ik, “als dat al zo zou zijn, kan ik nooit die naam er op zetten”.

“Nu wordt-ie helemaal mooi”, zei ze, “ik heb met jou altijd discussie over mijn merkkleding en nu ga jij zo veel geld uitgeven voor een merk?!”

Nu zat ik er in. Ze had helemaal gelijk.

Als je worstelt  met de vaagtaal op marketingfora over merklading en merkbeleving is dit een simpele illustratie van de waarde van een merk. Als er één sector is waar het merk van doorslaggevende waarde is, dan is het wel in de beeldende kunst. Alleen het originele merk telt. Huismerken zijn er niet. Een imitatie, hoe goed gemaakt ook of zelfs beter dan het origineel, is gewoon niets waard. Niets.

Ook leuk: vrijwel alle sterke merken in de sector zijn neergezet door een zzp-er. Zonder noemenswaardig marketingbudget.

Dát is de kunst van het merk. Mooi toch?

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Marketing

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s