Reclamefrequentie

mkbbrandstof

Voor woon-werkverkeer zat ik de laatste tijd veel in de auto: meer als twee uurtjes per dag. Omdat ik graag wil weten wat er in de wereld speelt luister ik in die tijd vooral naar nieuwszenders. Radio 1 en BNR Nieuwsradio.

Luisterend naar die zenders begon zich langzaam maar zeker een kleine irritatie te ontwikkelen. Niet zozeer over de inhoud van de programma’s, maar over de reclameblokjes. Ofschoon er gemikt wordt op een zakelijke doelgroep gaan enkele aanbieders en kennelijk vanuit dat zij via de radio mensen toespreken tot wier hersens de meest eenvoudige boodschap niet wil doordringen. Daarom moet de boodschap twee maal per sterblokje herhaald worden: elke dag, ’s morgens en ’s middags, dag in dag uit, week na week en maand na maand.

Het gevolg, in elk geval bij mij maar ik vermoed ook bij u, is een op-en-neer wippende huig, wegzappen (tot op de andere nieuwszender dezelfde commercial langskomt en weer wegzapt) en het voornemen om nooit, maar dan ook nooit, gebruik te maken van de aangeprezen waar.

Zo zal ik, waar ik dat kan, proberen te voorkomen dat er geprint wordt op een “task-alpha-kleuren-multifunctional”. De printerboer die daarvoor de zendtijd inkoopt, Kyocera, maakt overduidelijk te veel marge op de toner. En zo zal ik ook niet tanken met de MKB Tankpas. Geen idee hoeveel marge Tom de Ridder op een liter maakt, maar het is te veel.

De commercials vergen namelijk een redelijke investering, sla de tarieven er maar op na. Zelfs met een vijftig procent kwantumkorting komt twintig euro per seconde eerst in de spitsblokjes. Zeg maar zeshonderd euro per spotje. Vier maal in de ochtendspits en viermaal in de avondspits per zender is in elk geval wat ik waarneem. Dat is EUR 9.600 per dag. Maar de werkelijkheid is vermoedelijk een veelvoud daarvan; ik hoor vast niet alles.

Vandaag gebruiken 62.298 mensen die tankpas. Afgelopen twee weken hebben een kleine 600 mensen zich laten overtuigen om zo’n pas aan te vragen. Nu kunt u zelf uitrekenen wat het tenminste kost om een klant binnen te halen voor die tankpas.

Wat ik hier niet hoef te bewijzen is dat iedereen die reclame irritant vindt. Dat is zo. En dat vinden ze zelf ook: afgelopen week speelden ze er even handig op in (“Ik ben collega Monique want Tom is zijn stem kwijt”).

Centrale vraag is natuurlijk: hoe effectief is irritante reclame? Ik heb het in mijn NIMA-C leerstof niet terug kunnen vinden. Naast de inhoud van de reclame hangt de irritatie vooral af van de blootstelling eraan en die is niet voor iedereen hetzelfde. En de effectiviteit hangt weer af van de doelstellingen; als de opdrachtgever de bekendheid meet (en de waardering niet!) dan kan de meest irritante reclame het op papier geweldig doen.

Als iemand een model heeft om het “huig-optimum” te bepalen houd ik mij aanbevolen. En koopt u vooralsnog alstublieft bij bescheiden adverteerders.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Marketing, Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s