Eindelijk een corporatie die segmenteert!

halalwoning

Een hoop commotie vorige week over het initiatief van woningcorporatie Eigen Haard om een aantal woningen aan te passen aan de wensen van bewoners. Eerlijk gezegd vind ik het wel verfrissend, de introductie van het product halalwoning op de woningmarkt. En dat nog wel door een corporatie! Eigenlijk is het een felicitatie waard.

Doordat woningcorporaties vaak tot in het diepste van hun genen betrokken zijn bij de zwakkeren in de samenleving is er ook een wat getunnelde visie op “de markt”. In vrijwel elke markt wordt het aanbod afgestemd op de vraag van de doelgroep. Bij woningcorporaties ligt dit op één of andere manier erg moeilijk: een project voor senioren kan nog net, maar verdere doelgroepspecifieke proposities zijn uitzonderlijk.

Het begint al met segmenteren. In plaats van de gedachte dat je door nauwkeurig segmenteren beter kunt aansluiten op specifieke behoeften leeft bij corporaties eerder de angst dat je door segmenteren mogelijk mensen uitsluit. Daarom is de doelgroep van een woningcorporatie vaak gedefinieerd als “mensen met een kleine beurs” of, als er dieper over nagedacht is, “huishoudens met een verzamelinkomen tot € 34.085,-”. Heel nauwkeurig en specifiek gesegmenteerd dus…..

Als u deze voorstelling van zaken iets te zwart/wit vindt heeft u gelijk: ik heb zelfs waargenomen dat er wel degelijk gesproken werd over de doelgroepen “starters”, “gezinnen”en “senioren”. Maar zelfs dat kan naar mijn mening nog ietsje scherper…

Zolang het gaat om het verdelen van tekorten, en de klanttevredenheid er niet toe doet, is er nog niet zo veel aan de hand en kun je best eenheidsworst vermarkten. Maar zodra een verschil in resultaten er wel toe doet (en waarom zou dat bij woningcorporaties niet zo zijn?) komt het er op aan ervoor te zorgen dat vraag en aanbod optimaal op elkaar zijn afgestemd. Definiëren en vaststellen: voor wie is mijn aanbod nu echt en hoe precies past het. De afgeleefde huurwoning van de vorige bewoner -met als belangrijkste aanpassing nieuwe sloten- is nu eenmaal niet voor iedereen de droomstart van een nieuwe wooncarrière.

Kortom: het kan juist heel goed zijn om een huis qua indeling en aankleding op te leuken en specifieker te maken voor de volgende (gewenste) bewoner. Dat begint al klein: laat mensen zelf kiezen of ze een bruinrode of een lichtgrijze voordeur willen en het kan zo maar zijn dat ze er zuiniger mee om gaan. Waarom hebben bewoners niet de mogelijkheid zelf hun keukenblokje uit te zoeken? Iedereen wil toch graag zijn woonplek zoveel mogelijk naar eigen inzicht passend maken? Kiest u maar: een kookeiland met een kleine bar of liever een compacte pantry met de mogelijkheid van een grote tafel. Technische oplossingen om dit tegen verantwoorde kosten te realiseren zijn er al lang. Zo bekeken is een extra kraantje van 25 euro om je billen schoon te houden al helemaal geen discussie waard.

Wel een beetje jammer aan de uitwerking van het halalhuis is de keuze voor religie als segmentatiecriterium; hiermee wordt het initiatief meteen geassocieerd met bevoordeling/uitsluiting, apartheid, integratiebelemmering, gettovorming et cetera. Zonde.

Natuurlijk moet het segmenteren en aanpassen van woningen wel een ruimer doel dienen dan het uitgeven van meer geld om het een deel van de klanten naar de zin te maken. Maar het is al een ruimer doel als het een bijdrage levert aan het verkopen van oude voorraad, het verhuren van anders onverhuurbare objecten of -doordat het aanbod beter aansluit- het genereren van extra opbrengsten of marge. Maar ook dat past niet altijd helemaal in heersende overtuigingen in corporatieland.

Ik ben benieuwd naar de volgende klantgerichte initiatieven. Wie volgt?

Advertenties

1 reactie

Opgeslagen onder Marketing

Een Reactie op “Eindelijk een corporatie die segmenteert!

  1. George Bakker

    Hoi Rene, Als vanouds, leuk om te lezen. lekker doorgaan, ik kijk er altijd naar uit.

    *Jan George Bakker* *Groenekanseweg 106* *3731 AJ de Bilt* * * Tel.: 030-2213745 M.: 0622696023

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s