Natuurlijk koopt de Sint niet bij bol.

In de trein naar Nijmegen besprak een clubje ouders de dilemma’s rond de aanschaf van Sinterklaasgeschenken. Het ging over familieperikelen, hoeveelheden cadeaus, wel of geen surprise en vooral, nu er nog niets in huis was, de tijdsdruk om alles weer op tijd geregeld te krijgen. Inhakend op de ijzersterke Sinterklaascommercial van bol.com verklaarde één van de ouders zich groot voorstander van het online aanschaffen van alle cadeaus. “Ik doe alles heerlijk lui vanaf de bank”. “Lekker makkelijk”.

En dat is het. Geen gereis, geen geparkeer, de spullen worden gewoon thuisbezorgd, misschien zelfs al kant-en-klaar in een Sinterklaaszak met gedicht….je hoeft alleen maar te klikken en te betalen en verder hoef je er niks aan te doen. Als moderne luie ouder is dat wel zo makkelijk.

Alleen maar voordelen dus?

De vraag is of deze gemaksgenieter ook beseft wat de overige gevolgen zijn van het internetsinterklazen. Bij mij in de buurt – en bij u ook!- wordt de jaarlijkse intocht van Sinterklaas niet georganiseerd en betaald door bol, maar door de plaatselijke middenstand. En die trekken dat steeds minder makkelijk, want ze zorgen wel voor een etalage, koopadvies, het passen en de aanraak-factor, maar de transactie gaat steeds vaker aan hun neus voorbij.

De gevolgen zijn al zichtbaar: de Kruidvatisering (doodsaaie éénvormigheid) van winkelstraten gecombineerd met leegstand. Neem bijvoorbeeld een plaats als Ugchelen, maar het beeld is overal waarneembaar: nu nog een divers winkelgebied, maar de slager is gestopt en volgens ingewijden volgen de slijter en de mooie woninginrichting binnenkort. Er wordt een Kruidvat ingericht en er staat ruimte leeg. Als de fietsenwinkel en de boekwinkel ook zouden stoppen wordt het ineens ongezellig. En een fiets of een boek klik je toch gewoon op het web?

Die winkelstraat in Ugchelen wordt in de komende maand feestelijk verlicht met tientallen kerstbomen. Maar wie zorgt er straks voor die gezelligheid als de plaatselijke retailer het licht uitdoet en met zijn webwinkeltje moet gaan concurreren?

Het is te hopen dat Sinterklaas het antwoord op die vraag probeert te geven voordat hij op het digitale winkelwagentje klikt.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Bedrijven, Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s