Dát is onze missie!

Tijdens de NIMA C opleiding was er veel aandacht voor het formuleren van de missie van een organisatie. De missie geeft aan waarvoor de organisatie in het leven is geroepen en wat het wil toevoegen aan  dit aardse bestaan. Het is daarmee ook de kapstok voor het formuleren  van  de onderliggende doelstellingen. U hoort het  vast niet voor het eerst: een goede missie is essentieel voor strategievorming. En voor duidelijkheid bij de belanghebbenden. Of heeft u in een grotere organisatie  nog nooit gehoord: “Laat ze eerst maar eens vertellen welke kant ze op willen”?

Bizar dus dat in veel grote bedrijven het formuleren van de missie een papieren exercitie is die nodig is voor het ondernemingsplan. Vraag een willekeurig MT-lid om de missie van zijn bedrijf te verwoorden en de kans is vrij groot dat het antwoord luidt: Ja, eeeeuh… meer winst!

Tijdens eerder genoemde opleiding werden op deze wijze geformuleerde missies met hoongelach begroet. Ooh, dus daarom bestaat dit bedrijf en dat is wat jullie willen toevoegen aan deze planeet. Helder!

Een glimlach was dan ook  onvermijdelijk toen ik de advertentie zag van een grote bank waarin één van hun klanten wordt geciteerd: “Marktleider Europa, dat is onze missie” aldus de CEO van een leverancier van schoonmaakchemie.

Als dit de werkelijke missie is (en ik vond geen andere) dan kunt u van deze missie veel leren. Of is het u meteen duidelijk waar de organisatie voor staat, wat de waarden zijn, welke bijdrage de organisatie  levert aan deze wereld en welke kant  de organisatie  opgaat?

Het  Ashridge Mission  Model geeft de ingrediënten aan die  in een goede missie zijn terug te vinden:

  • Bestaansrecht: waarom bestaat de organisatie?
  • Strategie: hoe zien wij de positie  en het onderscheidend vermogen?
  • Waarden: waar gelooft de organisatie in?
  • Normen en gedrag: hoe leven wij de strategie en de waarden na?

Met deze ingrediënten is de missie ook tijdloos. Als u bij het formuleren van de missie van uw organisatie dus niet veel verder komt dan “eh…meer winst”, “eh…de grootste” of “eh…marktleider” dan wordt het hoog tijd  om uw missie onder de loep te nemen. Anders wordt het ook  lastig om de plannen voor komend  jaar richtinggevend te formuleren.

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Bedrijven, Marketing, Uncategorized

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s