Kunst

"Onbereikbaar"

Au! Het kabinet heeft begroot en de Raad van Cultuur heeft afgelopen vrijdag het besluit gezegend: weg met de subsidie op de kunst. Honderdvijfentwintig miljoen gaan we in de kunstsector bezuinigen. Al die prutsers kunnen best met 30% minder. Moeten ze maar iets maken waar de “hardwerkende Nederlander” wél op zit te wachten. Marktwerking heet dat, en als je iets maakt waar de “hardwerkende belastingbetaler” wel graag naar toe gaat dan verdien je gewoon geld met het invullen van de behoefte van de klant en heb je geen subsidie nodig. Simpel toch?

Tsja, daar sta je dan als kunstenaar. Je maakt prachtige dingen. Geweldige muziek zoals de componist het bedoelde. Daar heb je 65 mensen voor nodig om het te maken. Zo mooi, tranen in je ogen. Of arbeidsintensieve bronzen beelden die echt iets te vertellen hebben. Waar je uren naar kunt kijken. Jij wel. Maar de hardwerkende Nederlander moet het niet.

De schuld voor de bezuinigingen is ook wel aanwijsbaar. Er zijn namelijk voorbeelden van een geslaagde marktwerking. Nemen we een fictieve ondernemer die we Joop van Ellende noemen. Als hij bedenkt dat we de voorstelling “X-factor – the Musical” gaan brengen zitten de theaters de komende twee jaar gewoon vol: a tachtig euro per kaart. En daarna doen we gewoon “The Voice of Holland- the Musical”. Zit het het theater weer twee jaar vol. Plus duur eten vooraf en een prijzig borreltje na. Kassa. Stars-on-ice; the musical. De Toppers-the musical. Gooische Vrouwen – de musical. Boer-zoekt-vrouw-de musical.  Het maakt geen reet uit: succes verzekerd!

Als geld verdienen zo makkelijk is, snap je toch al die kunstenaars niet die drie maanden op een beeldje lopen te kloten? Of kunstmakers die een half jaar een muziekstuk van 200 jaar terug oefenen om twee voorstellingen te geven? De sukkels!

Eerlijk gezegd: ik snap het wél. Ik heb wel eens meer dan 100 euro uitgegeven om Lorin Maazel te zien dirigeren. Veel tijd genomen om Simon Rattle in de Musikverein in Wenen mee te maken. Genoten in galerie BuitenBeeld van prachtig vormgegeven brons. Allemaal kippenvel.

Dit levert dus een ultiem dilemma op. Want met subsidie ga je het op termijn niet redden. Niet in de landbouw en niet in de kunst. Weg ermee dus.

Maar hoe krijg je het voor elkaar dat de “hardwerkende belastingbetalende Nederlander” wel gaat houden van een oprecht mooi product? Wel eens een museum gaat bezoeken of een concertzaal. In plaats van een pretpark.

Laten we de marketingmensen in de kunstsector de nodige inspiratie en succes wensen om dit vraagstuk op te lossen. In ons aller belang!

Advertenties

1 reactie

Opgeslagen onder Marketing, Uncategorized

Een Reactie op “Kunst

  1. Pingback: Historisch museum | Paardekooper's Business blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s